Darmowa dostawa od 149,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Aminokwasy egzogenne – odkryj siłę naturalnych suplementów diety

( ilość produktów: 6 )

Aminokwasy egzogenne odgrywają kluczową rolę w organizmie, a ich obecność jest niezbędna do utrzymania zdrowia i witalności. Stanowią fundament budowy białek, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania każdej komórki. Poszukujesz preparatów, które zawierają aminokwasy egzogenne? Suplementy w asortymencie naszego sklepu to sprawdzone produkty z naturalnymi składnikami od cenionych producentów. Dzięki nim możesz cieszyć się witalnością i pełnią energii każdego dnia.

Aminokwasy egzogenne - czym są?

Wiele osób nie wie, czym są aminokwasy egzogenne. Otóż tego rodzaju substancje to te azotowe związki chemiczne, których organizm nie jest w stanie samodzielnie syntetyzować. Dlatego muszą być dostarczane z zewnątrz poprzez pokarm. Składają się z cząsteczek węgla, tlenu, azotu, wodoru i specyficznej grupy łańcucha bocznego.

Rodzaje aminokwasów egzogennych

Obok aminokwasów w pełni egzogennych istnieją również aminokwasy względnie egzogenne. Te związki organiczne mogą być produkowane wewnątrz organizmu, ale w pewnych warunkach zapotrzebowanie na nie wzrasta, co czyni ich dostarczanie z zewnątrz niezbędnym. Aminokwas względnie egzogenny to na przykład arginina. 

Funkcje aminokwasów egzogennych

Najważniejsze zadania aminokwasów egzogennych to:

  • syntetyzowanie wielu hormonów, w tym tyroksyny, adrenaliny i melatoniny;
  • zapewnienie prawidłowego działania układu nerwowego;
  • wspieranie syntezy białek mięśniowych;
  • regulowanie metabolizmu;
  • uczestnictwo w wielu reakcjach biochemicznych, procesach detoksykacji i regeneracji wątroby.

Charakterystyka aminokwasów egzogennych

Zastanawiasz się, ile jest aminokwasów egzogennych? Otóż do tej pory dobrze zbadano i poznano osiem kwasów aminowych, które są uznawane za w pełni egzogenne. Są to:

  • fenyloalanina – to jeden z aminokwasów rozgałęzionych pełniący istotną rolę w wielu procesach zachodzących w organizmie człowieka. Należy do grupy 20 kwasów aminowych budujących białka. Jest prekursorem tyrozyny, z której powstaje dopamina - neuroprzekaźnik odpowiadający za motywację, nastrój i zdolność skupiania uwagi. Fenyloalanina łagodzi ból mięśni i skraca czas regeneracji po intensywnym treningu.
  • walina, leucyna i izoleucyna to trio aminokwasów o szczególnym znaczeniu dla osób aktywnych. Odgrywają kluczową rolę w budowaniu i regeneracji mięśni, a także w optymalizacji wydolności organizmu podczas treningu. Kwasy aminowe BCAA mogą wspomagać spalanie tkanki tłuszczowej, ponieważ zwiększają tempo metabolizmu i zmniejszają apetyt.
  • treonina – odgrywa istotną rolę w budowaniu i funkcjonowaniu komórek odpornościowych, chroniąc organizm przed infekcjami i chorobami. Stanowi ważny składnik szkliwa zębów zapewniający ich twardość i odporność na próchnicę. Co więcej, treonina wspomaga produkcję kolagenu i elastyny odpowiedzialnych za jędrność i nawilżenie skóry.
  • tryptofan – aminokwas ten jest prekursorem hormonu szczęścia. Serotonina wpływa na nastrój, apetyt, sen i libido. Z tryptofanu powstaje również melatonina - hormon ułatwiający zasypianie. Związek bierze udział w regulowaniu metabolizmu. Ponadto jest niezbędny do produkcji prolaktyny, która odpowiada za wytwarzanie mleka u kobiet karmiących piersią.
  • metionina – wspomaga pracę mózgu i układu nerwowego, reguluje poziom cholesterolu we krwi oraz zwiększa wydolność fizyczną. Ten aminokwas egzogenny obniża poziom homocysteiny we krwi, która może przyczyniać się do rozwoju miażdżycy.
  • lizyna – to kluczowy element budulcowy skóry, ścięgien, chrząstek i kości. Pełni istotną rolę w procesie wchłaniania wapnia. Wykazuje działanie przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne, łagodzi objawy przeziębienia, grypy oraz opryszczki.

Aminokwasy egzogenne – naturalne źródła

Gdzie można znaleźć aminokwasy egzogenne? Przykłady produktów, które zawierają dużą zawartość tych związków to:

  • kukurydza;
  • mleko;
  • soja;
  • rośliny strączkowe;
  • jaja kurze;
  • banany;
  • siemię lniane;
  • produkty zbożowe.

Jakie produkty mają jeszcze aminokwasy egzogenne? W roślinach takich jak szpinak, brokuły oraz groch znajdziesz w szczególności lizynę, metioninę i walinę.

Kiedy suplementować aminokwasy egzogenne?

Suplementacja aminokwasami egzogennymi może być bardzo ważna dla wegan i wegetarian, którzy mogą mieć ograniczony dostęp do pełnowartościowych białek roślinnych. EAA odgrywają także kluczową rolę w budowaniu mięśni, spalaniu tłuszczu i poprawie sprawności fizycznej. Szczególnie korzystne działanie aminokwasów egzogennych obserwuje się u osób starszych, u których naturalnie spada masa mięśniowa oraz u pacjentów w okresie rekonwalescencji po zabiegach operacyjnych.

Należy pamiętać, że suplementy diety zawsze powinny być stosowane z rozwagą i zgodnie z zaleceniami specjalistów. Nadmiar nie jest korzystny, dlatego ważne jest zachowanie równowagi i odpowiedniej proporcji składników odżywczych w diecie.

Jeśli cenisz sobie ekologiczne suplementy diety, produkty z oferty Biodly.pl spełnią Twoje oczekiwania. Zapoznaj się z asortymentem i zdecyduj, który preparat zawierający aminokwasy egzogenne jest najlepszą opcją dla Ciebie.

Zaufane Opinie IdoSell
4.89 / 5.00 1090 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-05-13
Bardzo szybka dostawa.
2024-04-30
Szybka wysyłka, polecam
pixel